Det börjar nog bli dags att skriva något nytt på bloggen nu...
Jag har funderat vidare på vad jag kan göra för arbete i kursen och har kommit fram till att det blir ett tema om sagor som jag har tänkt att ha som uppstart på vårterminen. Exakt vad det ska innehålla har jag inte bestämt ännu men jag hade tänkt mig att börja med att fråga eleverna om deras relation till sagor och vilka sagor de brukar berätta/läsa. Utifrån det tänkte jag göra en tankekarta tillsammans med eleverna där vi tittar på typiska karaktärer och innehåll i sagor.
Sedan ska vi läsa några olika sagor, men jag har inte bestämt mig för vilka ännu. Vi ska titta på hur de är uppbyggda och se om vi kan hitta ett gemensamt mönster. Jag har funderat på att ta "Rödluvan och vargen", dels för att det är en saga som återkommer i många kulturer och dels för att den finns dekonstruerad i vår kurslitteratur. (Men behöver redigera den efter mina elevers nivå.) Känns tryggt att i början ha stöd från litteraturen, innan jag känner mig tillräckligt säker på hur jag ska gå till väga.
Jag har även planerat att se en film, "Förtrollad". Filmen kommer vi att diskutera innehållsmässigt men även hur den passar in temat sagor.
Med tankekartan, den dekonstruerade sagan, övriga sagor och filmen som grund skriver vi sedan en gemensam saga. Efter det hoppas jag de ska känna sig tillräckligt säkra och ha nog med förkunskaper för att kunna skriva en egen saga.
Efter avslutat tema är tanken att eleverna ska ha lärt sig en del om den berättande genren och hur de kan använda sig av den. Jag har tittat på ämnets syfte och där står följande: "I undervisningen ska eleverna få rikligt med tillfällen att möta, producera och analysera muntligt och skriftligt språk. Skönlitteratur, texter av olika slag, film och andra medier ska användas som källa till insikter om andras erfarenheter, tankar och föreställningsvärldar, och för att ge eleverna en möjlighet att utveckla ett varierat och nyanserat språk. Innehållet ska väljas så att elevernas tidigare erfarenheter och kunskaper tas till vara" (www.skolverket,se)
Nu ska jag fundera vidare på vilka sagor jag kan använda mig av. Ge gärna tips om ni har något bra förslag!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar